Zdravstveno osiguranje u Hrvatskoj dijeli se na obvezno, dopunsko i privatno zdravstveno osiguranje.
Obvezno zdravstveno osiguranje provodi Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) i njime se svim osiguranim osobama osiguravaju prava i obveze iz obveznog zdravstvenog osiguranja po načelima uzajamnosti, solidarnosti i jednakosti. Na obvezno zdravstveno osiguranje, prema jednoj od osnova osiguranja utvrđenih Zakonom o obveznom zdravstvenom osiguranju, obvezne su se osigurati sve osobe s prebivalištem u Hrvatskoj te stranci s odobrenim privremenim i stalnim boravkom u Hrvatskoj, ako međunarodnim ugovorom odnosno posebnim zakonom nije drugačije određeno. Prava iz obveznog zdravstvenog osiguranja su pravo na zdravstvenu zaštitu (pravo na primarnu zdravstvenu zaštitu, pravo na specijalističko-konzilijarnu zdravstvenu zaštitu, pravo na bolničku zdravstvenu zaštitu, itd.) i pravo na novčane naknade (naknadu plaće tijekom bolovanja, rodiljni dopust, naknada za troškove smještaja uz dijete za vrijeme bolničkog liječenja djeteta,itd.).
S druge strane, dopunsko zdravstveno i privatno osiguranje korisnici osobno ugovaraju s pružateljem osiguranja uz ugovaranje plaćanja mjesečne premije.
Osnovno načelo zdravstvene zaštite stranaca u Hrvatskoj je da imaju pravo na zdravstvenu zaštitu jednako kao i hrvatski državljani, no to trenutačno ovisi o nekoliko faktora. Za početak najvažnije je utvrditi postojanja ugovora o socijalnom osiguranja potpisanog između Hrvatske i zemlje podrijetla trećeg državljanina. Hrvatska trenutačno koordinira sustav socijalne sigurnosti putem bilateralnih ugovora o socijalnom osiguranju s 8 zemalja koje nisu članice EU-u. Riječ je o Australiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Kanadi, Kanadskoj pokrajini Quebec, Makedoniji, Srbiji i Turskoj, ali ne reguliraju svi sporazumi o socijalnom osiguranju pravo na zdravstvenu zaštitu.
U slučaju da bilateralni sporazum o socijalnoj sigurnosti postoji, tijelo nadležno za zdravstvenu zaštitu u zemlji podrijetla trećeg državljanina izdaje dokument temeljem kojeg će državljanin treće države imati pravo na zdravstvenu zaštitu u Hrvatskoj. U tom slučaju dokazom o zdravstvenom osiguranju smatra se:
- Europska kartica zdravstvenog osiguranja, prihvaćena od strane Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje
- bolesnički list kojeg izdaje Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje
- potvrda od inozemnog tijela nadležnog za zdravstveno osiguranje ili
- bilo koji drugi dokaz predviđen ugovorom o socijalnom osiguranju.
Ako je trećem državljaninu izdana potvrda od inozemnog tijela nadležnog za zdravstveno osiguranje ili bilo koji drugi dokaz predviđen ugovorom o socijalnom osiguranju s predviđenim rokom valjanosti kraćem od planiranog trajanja boravka trećeg državljanina, po isteku valjanosti takve potvrde, stranci su dužni predočiti novu potvrdu ili obratiti se nadležnom uredu Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, kako bi se utvrdila njihova prava na zdravstveno osiguranje za preostalo vrijeme njihova boravka u Hrvatskoj.
Ako državljani trećih država ne mogu dobiti bilo koji od gore navedenih dokaza prilikom prijave za odobrenje prvog privremenog boravka ili su državljani država s kojima Hrvatska nije sklopila ugovor o socijalnom osiguranju ili ugovor o socijalnom osiguranju ne reguliraju njihovu zdravstvenu zaštitu dužni su predočiti ugovorenu policu putnog zdravstvenog osiguranja. Štoviše, po dolasku u Hrvatsku i nakon odobrenja privremenog boravka, dužni su se prijaviti na Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje kako bi stekli policu obveznog zdravstvenog osiguranja.
Od 1. srpnja 2013. godine (od dana pristupanja Hrvatske Europskoj uniji) bilateralni sporazumi s državama članicama EU zamijenjeni su propisima EU o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti. Ovi propisi su na snazi između svih 28 država članica EU. Također, Norveška, Island i Lihtenštajn, kao države članice Europskog gospodarskog prostora (EGP), primjenjuju uredbe EU o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti u odnosima s Hrvatskom počevši od 12. travnja 2014., dok je ugovor sa Švicarskom Konfederacijom navedenim uredbama zamijenjen od 1. siječnja 2017.
Za državljane država članica EGP-a dokazom zdravstvenog osiguranja smatra se Europska kartica zdravstvenog osiguranja (EKZO). EKZO se izdaje besplatno a temeljem nje osobe osigurane kroz EU sustav socijalnog osiguranja, ostvaruju pravo na neodgodivu zdravstvenu zaštitu za vrijeme svoga privremenog boravka na području druge države članice EU i to u slučaju bolesti, ozljede ili nesreće. Temeljem EKZO-a ukazana liječnička pomoć u drugoj državi članici je besplatna ili joj je cijena znatno smanjena, pod uvjetom da je liječenje zaista bilo neodgodivo i neophodno do povratka u matičnu zemlju.
EKZO se može koristiti u svim državama članicama EU s ugovornim pružateljima zdravstvene zaštite te obuhvaća:
- liječenje potrebno za vrijeme boravka u određenoj EU zemlji i to do planiranog povratka u matičnu državu
- liječenje već postojećih medicinskih stanja - kronične ili postojeće bolesti ako cilj putovanja u Hrvatsku nije liječenje (na primjer, kontrola visokog tlaka)
- zdravstvena zaštita u vezi s trudnoćom i rođenjem djeteta, ako cilj privremenog boravka u Hrvatskoj nije porod, itd.
Generally there are two kinds of health insurance. One is travel health insurance for the purpose of short-term stay and visa issuance, and another is health insurance under the Croatian Health Insurance Fund (HZZO) for the purpose of temporary and permanent stay.
Travel health insurance (third-country nationals)
Applicants for travel visas for one or two entries have to provide a proof of health insurance - policy of appropriate and valid travel health insurance covering the entire period of their stay in Croatia. An appropriate and valid travel health insurance covers the costs that might be incurred during a foreigner’s stay in Croatia in regard to the return to his homeland due to health reasons, urgent medical assistance and/or urgent hospital treatment.
Applicants for multiple-entry visas have to provide a proof of health insurance - policy of an appropriate and valid travel health insurance covering the period of their first stay in Croatia. Furthermore, applicants for travel visas for an unlimited number of entries have to fill out a statement regarding health or travel health insurance for subsequent visits (declaration on travel medical insurance for subsequent visits). Applicants are obliged to take out travel health insurance with an insurance company in the country of their stay. If that is not possible, travel health insurance needs to be taken out in another country. Natural or legal persons from Croatia inviting the applicant can, on their behalf, take out travel health insurance with an insurance company from Croatia. The lowest sum insured must be in HRK equivalent to 30,000.00 EUR.
Health insurance with the Croatian Health Insurance Fund (third-country citizens and EEA nationals)
During their stay in Croatia, all foreigners with temporary stay and permanent stay must have health insurance. Registration to the Croatian Institute for Health Insurance should be within 8 days from approved temporary stay in Croatia.
If a foreigner is employed, his/her employer will perform the registration to a health insurance. The application process for employed foreigners in the Croatian Health Insurance Fund (as well as the Croatian Pension Insurance Institute) is the same as application procedures for employees who are Croatian citizens. If not, the foreigner needs to register personally at the Croatian Health Insurance Fund (or buy an insurance policy at a private insurance company).
If the foreign researcher is not employed at a Croatian research organisation, the procedure to register with the HZZO is the following:
- Upon arrival, the foreigner needs to submit an application to register temporary stay at the police directorate or police station, where they will be issued a registration number (evidencijski broj) upon approval of temporary stay;
- On the basis of this registration number the HZZO office will register the person and issue relevant confirmation, which entitles the foreigner and binds the HZZO to full health insurance coverage.
Necessary documents for the registration to the Croatian Health Insurance Fund are:
- Original and a copy of a valid travel document (including the page with the relevant visa)
- Original and a copy of the confirmation of residence
- Original and a copy of the temporary stay permit (biometric stay card)
- Confirmation on submission of the application for a temporary stay (containing registration number, evidencijski broj) and
- Confirmation on OIB identity number.
Third-country citizens, coming from countries with which Croatia has not concluded social agreement, are obligated to pay 420,00 HRK per month (approximately 55.00 EUR) for health care payable at once and for one year prior to stay in Croatia (a total of approximately 5,000.00 HRK/650 EUR). Money order is received at the HZZO office at registration. Afterwards HZZO informs the Tax Administration of the Ministry of Finance that issues and sends monthly money orders (in Croatian uplatnica) to foreigner for the next year of insurance during his/her stay in Croatia. EEA citizens also receive money orders (uplatnica) from the Tax Administration of the Ministry of Finance in the amount of 420, 00 HRK per month for the duration of their stay only.
Upon extension of temporary stay it is necessary to inform the HZZO about it and bring the new approval of temporary stay or the biometric stay card for inspection. Family members of a researcher on a temporary stay cannot be insured on the basis of researcher’s insurance (i.e. employment). This is only possible when the researcher’s family members have a permanent stay in Croatia or are EEA citizens with temporary stay in Croatia.
In Croatia, foreigners are also entitled on full medical care and need to have a health care insurance. After registration to the Croatian Health Insurance Fund every foreigner needs to choose his/hers general practitioner or family doctor. General practitioner or family doctor is first point of contact for any illness except for emergencies. He or she will direct you to specialists when needed. You can choose a doctor, who has a contract with the Croatian Health Insurance Fund and will provide you with health care services free of charge (contribution for participation costs of healthcare services amounts to 10, 00 HRK). You can also choose a doctor who has not concluded a contract with the Croatian Health Insurance Fund and will charge you provided health care services in full amount.
Croatian hospitals provide a high level of medical care to its patients and in case of a medical need, you should contact the hospital which has a contract with the Croatian Health Insurance Fund, as they will provide health care services for free. But in order to use their services you will need a referral from your general practitioner or family doctor. For hospital treatment you will be charged with the amount of participation in healthcare costs per invoice, which can amount to maximum of 2.000, 00 HRK in total, i.e. 100, 00 HRK per day.
The same rule applies also for choosing a dentist - you can choose the one who has a contract with the Croatian Health Insurance Fund and will provide his dental services for free (contribution for participation costs of healthcare services amounts to 10, 00 HRK) or you can choose the one who has not concluded an agreement with the Croatian Health Insurance Fund and will charge provided health care services in full amount.
Useful link: